joi, 7 iulie 2011

Multstimate redactor al site-ului www.cccec.md, corectați incompetența

Multstimate redactor al site-ului www.cccec.md, corectați incompetența. (http://cccec.md/news/?nid=45667aa4a7b39825f1ef41cf0250604d)

La 06.07.2011 a fost postat un comunicat de presă cu denumirea ”Majorările preţurilor la pîine motivate de scumpirea făinii şi a resurselor energetice” prin care se confirmă că în scopul verificării corectitudinii formării preţurilor la pîine, la șapte agenţi economici din nordul ţării, CCCEC a stabilit faptul scumpirii pîinii, motivul invocat fiind scumpirea materiei prime şi a resurselor energetice.

Totodată CCCEC remarcă: „la agenţii economici care au beneficiat de ajutor din partea statului sub formă de grîu alimentar (400 tone şi 250 tone) s-a constatat că aceştia au majorat preţurile la mai multe tipuri de franzelă, însă adaosul comercial aplicat nu depăşeşte limita legală.”

Acum apăr următoarele întrebări:

1. Conform art.8 din Legea nr. 845-XII din 03.01.1992 ”Statul creează tuturor întreprinderilor condiţii juridice şi economice egale de gospodărire, garantează respectarea drepturilor şi intereselor lor legitime, contribuie la dezvoltarea concurenţei libere, conştiincioase între aceştia, le asigură posibilităţi egale de a folosi resurse tehnico-materiale, naturale, de muncă, financiare şi informative neadmiţînd monopolizarea pieţelor acestor resurse, şi reglementează activitatea de antreprenoriat în baza legislaţiei în vigoare”.

Prin susținerea de către stat a unui număr limitat de agenţi economici nicidecum nu contribuie la crearea condițiilor juridice și economice egale, la dezvoltarea liberei concurențe, scopul fiind de a subvenționa agenții economici care au o acoperire mare a cotei de piață și în scop social de a nu permite creșterea prețurilor pe această piață

2. Conform pct.3. din Hotărîrea Guvernului nr.547 din 04.08.1995 se stabilește plafonarea adaosului comercial aplicat pentru mărfurile social importante, cu referință la pîine şi produselor de panificaţie pentru care limita nu va depăşi 10 la sută.

În comunicat nu se menționează despre marja adaosului comercial aplicate de brutări,i ci doar faptul că rentabilitatea nu a fost depăşită, variind între 4.67 procente şi 5.12. Rentabilitatea nefiind plafonată de către legiuitor.

3. Puțină teorie:

Prețul final este compus din:

Pf=TC+ AC

unde:

Pf- Prețul final al produsului

TC- Costul total

AC- Adaosul comercial (max10%)

TC= FC+VC

unde:

FC – Costurile fixe

VC – Costurile variabile

Costurile variabile sunt acele cheltuieli care depind de volumele de producție aici și se includ cheltuielile de materie primă (inclusiv făina primită cu titlu gratuit din partea statului) inclusiv și alte cheltuieli.

În cazurile de subvenționare a agenților economici CCCEC s-a referit doar la faptul că adaosul comercial nu a depășit plafonul admisibil, dar despre faptul că grîul obținut cu titlu gratuit a contribuit la obținerea unor venituri suplimentare fără a avea impact asupra adaosului comercial, ci doar asupra rentabilității economice, CCCEC nu a făcut referințe.

Concluzionînd cele relatate mai sus este foarte interesantă opinia experților de la CCCEC care susțin că 60 la sută din sinecostul produsului finit îi revin costului materiei prime (în special a făinii), și mult mai interesant este faptul că statul în cazurile transmiterii grîului alimentar cu titlu gratuit, nu a contribuit la menținerea prețurilor, ci chiar a acceptat majorarea acestuia.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu