vineri, 8 iulie 2011

Cum se folosesc în Moldova cardurile bancare?

În viaţa cotidiană, ne ciocnim cu multe situaţii, inclusiv, sau poate, majoritar, cu cele neplăcute. O fi avantajos acest lucru, dacă îl priveşti din punctul de vedere al auto-educaţiei - pentru că nu ştii ce drepturi ai, eşti obligat să revezi legislaţia în vigoare pentru a-ţi răspunde singur la nişte întrebări. Nu că ar fi mare problemă, dar dacă se acumulează întrebările nerezolvate, te simţi prost.

Cazul McDonalds

3 săptămîni în urmă. Se comandă meniul. Se dă cardul de credit. Ooops. Eroare. Domnişoara nu acceptă cardul Visa. S-a uitat şi a zis că nu accepta aşa ceva. Cică să ne uităm în buzunar dacă nu avem alt card. De parcă nu ştim ce e în buzunarul nostru. Iar apoi dacă avem 3 carduri şi toate sunt Visa, ce ne facem? Bineee. Ne propune să căutăm bancomat. În incinta McDonalds este bancomat. Apropo, e vorba de terminal POS al Băncii Sociale. Ne apropiem de bancomat. Evident că nu putem scoate bani. Şi suntem puşi în situaţia să ne lăsăm comanda, să ieşim din McDo, să căutăm alt bancomat şi să scoatem bani de acolo. Foarte interesant la începutul sec. XXI să ne ocupăm de aşa ceva. Cînd, cică, avem lege care funcţionează. Nu cred că domnişoara de la McDo, pentru prima dată se întîlneşte cu asemenea caz, mai ales ţinînd cont de faptul că fiecare cetăţean MD are visa mult mai des, decît maestro sau master şi aici tind să cred că nu exagerez.

Cazul Farmacia Familiei

Săptămîna trecută. Cu toţii ştim bine, că unele farmacii funcţionează non-stop. Oricum, pe timp de noapte farmaciile se închid şi le poţi suna în uşă să te deservească. Farmacia Familiei, în filialele unde nu se lucrează 24 ore, se închide la 22.oo. Acele non-stop, îşi închid uşele la 22.00. Oficial. Neoficial a fost săptămîna trecută, cînd la 21.44, era o coadă de oameni în faţa farmaciei la ferestruică. Ajunge rîndul meu. O întreb de ce e închisă. Ea îmi zice e ora 10. Eu îi zic e ora 9.44. Ea îmi zice: "păi, e vineri, putem o dată şi mai devreme". Eu îi zic că nu poate. :) Mai departe. Cumpăr. Văd că nu-mi ajunge, îi întind cardul. Îmi zice că nu mai primeşte. Mă duc să caut bancomat. Asta unde e zona în care bancomate nu stau la fiecare colţ. Revin. Întind banii şi îi zic că nu are dreptul sa nu-mi primească cardul. Ea îmi zice că nu-şi asumă riscul să plătească singură cu cardul meu (se are în vedere să-mi ia cardul de la fereastr sa-l ducă la terminal, să achite, să vină înapoi). MAI ÎN SCURT. Unde nu dai, peste tot probleme. Dar nu înţeleg, de ce eu, cu copil mic acasă, trebuie s umblu nopţile după căutarea unui bancomat pentru că domniţele au deconenctat deja terminalul??

Ce ne facem?

Am sunat Banca Socială la nr 225165, după care mi s-a indicat să sun la 220616, după care m-au trimis la 224550, ca peste tot în Moldova, de altfel, să îi întreb cum pot deschide un card bancar Visa. Mi s-a spus, că pînă ce nu pot benifica de acest serviciu, pentru că banca lor nu are experienţă cu Visa şi abia lucrează în această direcţie. Dar îmi pot deschide un MasterCard, cu 2euro perfectarea cardului, 6 euro - deservirea cardului şi... tatam... 10 euro care se blochează pînă nu îmi închid contul la ei. Foarte interesant. De parcă nu pot lua un Visa card şi să nu îmi blochez nici un fel de sumă. Cu Banca ne-am clarificat.

Mai departe, ne înfundăm în legislaţie. Şi în primul, şi în al doilea caz, operăm cu aceleaşi prevederi.

Alineatul 14, articolul 4 din Legea nr. 408-XV din 26.07.2001 pentru punerea în aplicare a titlului V al Codului fiscal + Scrisoarea IFPS nr. 17-6/3-12/1-85 din 16.01.2009 Privind obligativitatea instalării terminalelor POS.

"(14) Agenţii economici care efectuează comerţ cu ridicata şi / sau cu amănuntul şi / sau prestează servicii al căror volum de vânzări din activităţile menţionate a depăşit 10 milioane de lei pe parcursul anului 2007 sunt obligaţi, în termen de până la 1 ianuarie 2009, să instaleze terminale POS şi să asigure posibilitatea de achitare a plăţilor prin intermediul acestora în subdiviziunile (cu excepţia reţelelor de comerţ ambulant) în care, în aceeaşi perioadă, volumul de vânzări a depăşit suma de 500 000 de lei.

Agenţii economici care desfăşoară activităţi conform CAEM diviziunea 55 (hoteluri şi restaurante) şi diviziunea 50, clasa 50.50 (comerţul cu amănuntul al carburanţilor), al căror volum de vânzări a depăşit 2 milioane de lei pe parcursul anului 2007, sunt obligaţi, în termen de până la 1 ianuarie 2009, să instaleze terminale POS ,şi să asigure posibilitatea de achitare a plăţilor prin intermediul acestora în subdiviziunile (cu excepţia reţelelor de comerţ ambulant) în care, în aceeaşi perioadă, volumul de vânzări a depăşit suma de 500 000 de lei.

Începând cu 1 iulie 2009, agenţii economici al căror volum de vânzări din comerţul cu ridicata şi / sau cu amănuntul şi / sau din prestarea de servicii a depăşit 2 milioane de lei pe parcursul anului precedent sunt obligaţi, în termen de până la 1 iulie a anului imediat următor, să instaleze terminale POS şi să asigure posibilitatea de achitare a plăţilor prin intermediul acestora în subdiviziunile (cu excepţia reţelelor de comerţ ambulant) în care, în aceeaşi perioadă, volumul de vânzări a depăşit suma de 500 000 de lei."

...

"Agenţii economici, cu cel puţin o lună înainte de data apariţiei obligaţiei de a dispune de terminal POS, vor contracta o bancă acceptantă în vederea instalării unui terminal POS. Aceştia din data apariţiei obligaţiei de a dispune de un terminal POS, dar nu mai devreme de 1 ianuarie 2009, devin pasibili de sancţionare pentru neinstalarea şi neasigurarea posibilităţii de achitare a plăţilor prin intermediul terminalului POS.

Despre cele relatate de informat agenţii economici."


În lege este prevăzut expres, că agentul economic,este obligat să asigure posibilitatea de achitare a plăţilor prin intermediul terminalelor POS. Fie cu Visa. Fie la 23.13. Şi e clar stipulat, că pentru asta trebuie să contracteze o bancă acceptantă. Dragă McDo, ce vă încurcă să contractaţi o altă bancă, dacă prezenta vă asigură doar nemulţumire clienţilor voştri?

Penalizări

Am atenţionat Fiscul privind primul caz. Sperăm că vor lua în calcul. Codul fiscal prevede:

"(3) Desfăşurarea unei activităţi fără instalarea şi asigurarea posibilităţii de achitare a plăţilor prin intermediul terminalelor POS, în cazul în care actele legislative în vigoare prevăd folosirea acestora, se sancţionează cu amendă de 6000 de lei pentru fiecare caz.

(4) Comiterea repetată în anul fiscal a încălcărilor specificate la alin.(1), (2), (21) şi (3) se sancţionează cu o amendă de 18000 de lei. Încălcările se stabilesc pentru fiecare subdiviziune în parte."

(Titlul V,Art 254, al.3,4)


8 comentarii:

  1. iată le-ai dat mură-n gură la fiscalitate ca să se apuce de treabă, dar crezi că ei nu ştiu aceste probleme ?? Mita în MD întotdeauna este eficientă, şi în plus, e mai ieftin să dai mită la fisc de vreo 20-30 mii, decât să înstalezi un POS, prin care se va vedea toată mişcarea banilor :) Pe de altă parte - cu procentajul nebun pe venit din md, şi cu faptul că trebuie să dai mită permanent (ba la fisc, ba la cccec, ba ministerul interne) - în md e mult mai convenabil să lucrezi cu evaziune fiscală, decât să lucrezi cinstit, aşa că - eu să fiu în locul agentului economic, tot aşa aş face - fără pos, şi cu mită, altfel bussinesul se pierde :)

    RăspundețiȘtergere
  2. aveţi parţial dreptate. Eu m-am referit puţin la alt parte a problemei..oricum terminalele sunt amplasate, dar... ba obligă clienţii să platească cash (evident că oferă şi bonul de plată), ba folosesc serviciile unei bănci care nu dă posibilitate MAJORITĂŢII clienţilor să se folosească de serviciile bancare.... si eu mă întreb de-a cui nevoie de mai promovat plăţile electronice?

    RăspundețiȘtergere
  3. Cardurile bancare scumpesc orice vrea consumatorul sa cumpere. Comarativ cu situatia cand comerciantul primeste numerar si eventual are cheltuieli de incasare, situatia cand clientul plateste cu card presupune achitarea unui comision care variaza de la 2% la 15% (Amex). De aceea AMEX este acceptat doar in locatii mai de lux gen hoteluri, restaurante scumpe unde exista o marja suficienta pentru achitarea comisionului.

    RăspundețiȘtergere
  4. eu ieri am vrut sa achit benzina cu cardul la Petrom ... si acolo un taran .. se uita la mine si-mi spune "DACA AS MAI STI CUM LUCREAZA" si se invartea pe langa POS-ul ala si pana la urma m-a intrebat ... da n-aveti ches? ... tare ma mai grabeam dar sa avut timp sigur aveam sa-l scot din sarite si sa invete cum se se deserveste clientii... PETROM sunt buni la asta... am incercat la mai multe benzinarii si anterior... evita sa primeasca plati prin intermediul cardului bancar.. darrr .. ne dam noi bine seama de ce este posibil asa ceva...

    RăspundețiȘtergere
  5. Ian de aici mai detaliat... de ce la noi e posibil aşa ceva?

    :)

    Mulţumesc pentru comentariu

    RăspundețiȘtergere
  6. VictorB, tu vb de AMEX in Moldova sau in genere?!

    Problema cardurilor bancare in Moldova este lipsa interesului din partea bancilor care sa ofere carduri locale - de ce numaidecat VISA, sau Mastercard, sau inca nu stiu ce?!? Ce nu se poate crea sistem local de plati? Eu-s de acord cu tms - moldeovenii is mai interesati in kapika de astazi decat in cele 10 kapici de maine, de aceia si nimeni nu se gandeste la satisfactia clientilor.

    Eu insa am fost placut surprins de restaurantul Staryi Gorod in 2008 cand am platit fara probleme cu card VISA din SUA. Cred ca intreprinderile care se respecta si tin la "Customer Care" vor oferi posibilitatea platilor cu card, iar restul intreprinderilor taranesti din MD vor continua sa fac shmecherii.

    RăspundețiȘtergere
  7. Interesant, am avut si eu aceeasi problema cand am fost in Moldova, si cumparam de la McDonald cu cardul meu din Romania, f multi se uita stramb la tine daca cumperi cu cardul, de parca ai fi in Africa sau Amazonia

    RăspundețiȘtergere